Ο Κυριάκος Ταπακούδης γεννήθηκε στην Κύπρο το 1953. Έχει γράψει βιβλία διηγήματα και νουβέλλες για μικρούς, για μεγάλους, και για τους ναυτικούς - Τηλέφωνο: 99435899 Email: k.tapakoudes@cytanet.com.cy

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΧΛΩΡΑΚΑΣ (βιβλίο)

ΠΑΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ: http://istoriestischlorakas.blogspot.com/\

ΔΟΞΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ ΕΝ ΚΥΠΡΩ

Οι παλαιοί κάτοικοι ήταν περισσότερο προληπτικοί παρά οι σημερινοί, και αυτό εφειλόταν κυρίως στο φόβο τους μπροστά στις άγνωστες και ισχυρές δυνάμεις της φύσης που ήταν εχθρικές για τη ζωή τους και που τους δημιούργησαν αναρίθμη­τα είδη προλήψεων για πρόσωπα και πράγματα, για φυσικά φαινόμενα, για τη ζωή και το θάνατο, για τα πουλιά και τα ζώα. Για να αποφύγουν τις βλαπτικές ενέργειες τους και τις κακές επιδράσεις τους, άρχισαν να λαμβάνουν προληπτικά μέτρα για προστασία τους.
Στις 18 Δεκεμβρίου γιορτή του Αγίου Μόδεστου προστάτη των ζώων, παλιότερα στις εκκλησιές συνήθιζαν να κάμνουν δεήσεις για τα ζώα και ακολούθως ορισμένοι τους έκαναν ευχέλαιο, ενώ άλλοι τα ράντιζαν με αγιασμό και τα τάιζαν χωρίς να τα ζέγνουν ή να τα βαρηφορτώνουν. Οι χωρικοί τα προστάτευαν και τα πρόσεχαν γιατι χωρίς αυτά δεν λογείτο ευλογημένο ένα σπίτι. Φρόντιζαν πρώτα αυτά και ύστερα τους εαυτούς του, και σαν περιουσία κόστιζαν περισσότερο από τα χωράφια, γιατι η γη χωρίς αυτά δεν είχε αξία.
Ήταν φυσικό λοιπόν, η τόσο μεγάλη ενασχόληση του ανθρώπου με αυτά, να γεννήσει δοξασίες λατρευτικές και προλήψεις δεισιδαιμονικές.
Πίστευαν ότι πολλές φορές τα ζώα και τα πτηνά προμηνούν αλάθητα τον θάνατο κάποιου. Με διάφορα σημάδια όπως κλάμα του σκύλου με λεπτή και μακρόσυρτη λυπημένη και παραπονεμένη φωνή, ή αν μια όρνιθα κράξει σαν πετεινός πάνω από τρεις φορές, ή αν κάποιο πουλί την προηγούμενη νύχτα καθίσει σε δένδρο στην αυλή και  κράξει τρεις φορές με φωνή οξεία και διαπεραστική, όλα αυτά είναι σημάδια  που προμαντεύουν τον θάνατο κάποιου στο οικείο σπίτι.
Σήμερα πια τίποτα σχεδόν από τα παραπάνω δεν ισχύει. Ύστερα από την τεράστια πρόοδο της επιστήμης, οι νεότεροι άνθρωποι έχουν απελευθερωθεί σε μεγάλο βαθμό από αυτές και οι δεισιδαιμονικές τους φοβίες εκλείπουν σε μεγάλο βαθμό από τις σκέψεις τους.
Τα περισσότερα έθιμα έχουν ξεχαστεί, και αν κάποια διατηρούνται, αυτά τα βρίσκουμε γραμμένα σε κάποια βιβλία, ή σπανιότερα τα ακούμε από γεροντότερους ανθρώπους που και αυτοί τα έμαθαν από τους προγονούς τους.
Εντούτοις η τόσο μεγάλη ανάπτυξη του πολιτισμού, δεν μπόρεσε να αποσοβήσει τελείως αυτές τις προλήψεις, και πολλές φορές όταν κάτι παράδοξο συμβαίνει, οι νεότεροι άνθρωποι στρέφονται στις παλιές δοξασίες που είχαν αναπτύξει οι πρόγονοι τους.

Μερικές παλιές δοξασίες που αφορούν τα ζώα και τον άνθρωπο, παραθέτω πάρα κάτω:

Βούς
Στην αρχαία Ελλάδα ο ταύρος ήταν η ενσάρκωση και το σύμβολο της δημιουργίας καθώς και η δύναμη που εξουσίαζε την έρημη γη και έφερνε τις βροχές αλλά και την κακοκαιρία.
Η ζωή των ανθρώπων εξαρτιόταν από αυτόν, γιατί διαδραμάτιζε πρωτεύοντα ρόλο στις καθημερινές εργασίες όπως το όργωμα, αλλά και σε τελετές που τους συνόδευε από τη τη γέννηση έως τον θάνατό τους.
Στη διάρκεια της σποράς οι γεωργοί κρεμούσαν φυλαχτά στα βόδια για να τα προστατέψουν από τη βασκανία, ενώ στις μεγάλες γιορτές  τα τάιζαν με κουλούρια που ζήμωναν οι νυκοκυρές.
Άν τη νύχτα όμως ένα βόδι κογκά, έχουν να πουν ότι θα φάει τον αφέντη του, δηλαδή θα ζήσει περισσότερο από το αφεντικό του. Ότι δηλαδή διαισθάνεται το σύντομο θάνατο του αφέντη του.

Λόττα
Οι πρωτινοί χωρικοί σε όλα τα χωριά, ανάγιωνναν λόττες (γουρούνες), οι οποίες γεννούσαν δώδεκα γουρουνάκια και βάλε τη φορά, και από αυτές είχαν ένα εισόδημα υπολογίσιμο με το οποίο ενδυόταν ολόκληρη πολυάριθμη οικογένεια.
Σε ορισμένα χωριά της περιοχής της χαμηλής Πάφου, οι πρωτινοί έλεγαν στα μικρά μωρά τους ιστορίες για τη λόττα με τα κούνια και τα γουρουνούθκια της που έβγαινε από τη σπηλιά της τα μεσάνυχτα και με τα κούνια της να παίζουν, γύριζε στις αυλές των νυκοκυραίων και ρήμαζε τα περβόλια τους, και έτρωγε τα μωρά που δεν κοιμόντουσαν.
Φυσικά οι περισσότεροι ήταν σίγουροι ότι ήταν ιστορίες για να φοβηθούν τα μικρά παιδιά, όμως πολλοί θεωρούσαν τις λόττες ως σύμβολο του Σατανά ο οποίος μεταμορφώνεται σε τοιαύτες, και όσοι άνθρωποι είναι αλαφροΐσκιωτοι, έχουν τη δυνατότητα να τις βλέπουν με τα γουρουνούθκια τους να τους ακλουθούν και ξαφνικά να εξαφανίζονται.

Πρόβατα και αίγες
«Απ’ του διαβόλου το μαντρί μήτε κατσίκι μήτε αρνί» καθώς λέει η παροιμία, γι αυτό όταν κακοί γείτονες θέλουν να καταστρέψουν το κοπάδι ποιμένος τον οποίον φθονούν, κρυφά χωρίς να γίνουν αντιληπτοί, τοποθετούν πηθκιάν (πετσιάν) λαγού κάτω από το σκαμνί που κάθεται και αρμέγει, οπότε τοιουτοτρόπως ένα ένα τα ζώα του ψοφούν. Αυτό συμβαίνει γιατι ο λαγός καθώς κοιμάται τη μέρα και βγαίνει τη νύχτα στο σκότος, θεωρείται ως ο διάβολος μεταμορφωμένος.
Όταν σε κοπάδι προβάτων πέσει επιδημία, για να τα προφυλάξουν σφάζουν ένα αρνί και κρεμμάζουν ψηλά την σπλήνα του σε ένα καννί κάτω από τον ήλιο, που ενώ σιγά ξεραινέται, το ίδιο σιγά διώχνει την αρρώστια.
Όταν οι βοσκοί υποψιαστούν ότι το κοπάδι μμαθκιάστηκε, τοποθετούν σε δοχείο με νερό προσφάι και τρίχες και με αυτό ραντίζουν τα πρόβατα. Έτσι πιστεύουν ότι διώχνουν το μάτι.
Άλλος τρόπος για να διωξουν τη βασκανία, σε άπαννη (καινούργια) κούπα με νερό ρίχνουν αναμμένα κάρβουνα και ραντίζουν τα πρόβατα λέγοντες «Εις το όνομα του πατρός και του Αγίου πνεύματος».
Όταν για πολλές μέρες κάποια αίγια ρέγχει συνεχώς, αυτό είναι σημάδι ότι θα ξυλιφτεί ολόκληρο το κοπάδι. Για να προλάβουν το κακό την σφάζουν και την θάβουν χωρίς να φάνε καθόλου από το κρέας της.

Όρνιθα
Οι πετεινοί διαφέρουν από τις όρνιθες στο φτέρωμα τους, στην μακριά ουρά τους, έχουν μεγάλο λειρί, έχουν λοφίο στο κεφάλι και δυνατότερη φωνή με την οποία κάθε ξημέρωμα κράζουν προαναγγέλλοντας την αυγή.
Οι όρνιθες δεν κράζουν λοιπόν, αλλά οι πετεινοί. Αν όμως αυτό συμβεί, θεωρείται κακός οιωνός και οι άνθρωποι πιστεύουν ότι θα έρθει μεγάλο κακό και θάνατος να τους βρει στο σπίτι τους. Για να τα αποτρέψουν, παίρνουν την όρνιθα στο κατώφλι του σπιτιού και της κόβουν το κεφάλι πέρα για πέρα με ένα χτύπημα ξιναριού. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί από το πρώτο χτύπημα, τότε σίγουρα στο σπίτι κάποιος πολύ σύντομα θα πεθάνει. Με το αίμα της κοκκινίζουν το κατώφλι,  την δε όρνιθα την μαγειρεύουν προς βρώσιν, την κεφαλήν όμως την απορρίπτουν ώς μιαράν.
Τα παλαιότερα χρόνια μετά από κάποιο στεφάνωμα, πριν εισέλθει το αντρόγυνο στην οικία, εσυνηθίζετο ο γαμπρός να κόβει με ένα χτύπημα το κεφάλι μιας όρνιθας και να ραντίζει με αίμα το κατώφλι, εννοώντας ότι έτσι θα γίνει το βράδυ με τα λευκά σεντόνια από το παρθενικό αίμα της νύφης.
Κατά το θεμελίωμα ενός καινούριου σπιτιού, στο παρελθόν συνηθιζόταν η σφαγή ενός πετεινού, για να υπάρχει προκοπή.

Σκύλος
Παλιότερα που δεν υπήρχαν γιατροί με πολλές γνώσεις, οι οικείοι ενός ασθενούς πήγαιναν ένα σκύλο δίπλα του πιστεύοντας ότι με το γλείψιμο του τον βοηθούσε να φύγουν τα συμπτώματα της αρρώστιας και να γιάνουν οι πληγές του. Επίσης συνήθιζαν να δίνουν τροφή σε αδέσποτους σκύλους γιατι πίστευαν ότι έτσι οι θεοί μεριμνούσαν να είναι υγιείς και τυχεροί. Επίσης εάν ένας αδέσποτος σκύλος τους ακολουθούσε στο σπίτι τους, ήταν δείγμα ότι σύντομα κάτι τυχερό θα τους συνεβαινε.
Άλλοι πιστεύουν ότι αν σκύλος περάσει ανάμεσα από αντρόγυνο θα χωρίσουν, και για να μην συμβεί αυτό, θα πρέπει να φτύσουν αμέσως.
Πολύ παλιά πίστευαν ότι εάν ένας σκύλος αρχίσει να ουρλιάζει χωρίς λόγο, τότε κάτι κακό θα συμβεί, με πιθανότερο τον θάνατο κάποιου στο ίδιο σπίτι.
Όταν σκύλος λυσσιάσει δεν έχει σωτηρία όπως γνωριζουμε, γι αυτό οι πρωτινοί για να τον βοηθήσουν να ψοφήσει γρήγορα ώστε να μην βασανίζεται, κοσκίνιζαν αντίστροφα τρεις φορές με νερό άνωθεν της κεφαλής του, δηλαδή περιέστρεφαν αντίστροφα από αριστερά προς δεξιά ένα κόσκινο με νερό.

Γάτα
Τις μαύρες γάτες τις θεωρούν ως σημάδι κακής τύχης και τις έχουν συνδέσει με μάγισσες. Πιστεύουν πως όταν μία μαύρη γάτα διασχίζει το δρόμο κάποιου, θα έχει άσχημη τύχη, ή θα τον βρει κάποια καταστροφή ή ακόμα και θάνατος.
Ωστόσο σε κάποιους ισχύει το αντίθετο, δηλαδή οι μαύρες γάτες θεωρούνται πως φέρνουν τύχη.
Η γάτα αρέσκεται πολύ στην καθαριότητα, και δια της γλώσσης της αυτοκαθαρίζεται. Οι Κύπριοι αυτό το θεωρούν καλό οιωνό. Αν μετά τον καθαρισμό η γάτα στρέψει την κεφαλή και το βλέμμα της προς την σσώπορτα, αυτό θεωρείται οιωνός ότι συγγενής ξενιτεμένος θα επιστρέψει, αν δε το στρέψει προς την εξώπορτα, σημαίνει ότι συγγενής θα ξενιτευτεί. Για τη δεύτερη περίπτωση όταν φεύγει κάποιος που θέλετε να γυρίσει σύντομα, ρίξτε  πίσω του νερό.
Κυριάκος Ταπακούδης


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Συνέντευξη Κυριάκου Ταπακούδη στο δημοσιογράφο του Ράδιο Πάφος Πανίκο Ευριπίδη (1/12/2011)

Πανικος Ευριπίδου: Γράφεις στα άρθρα σου για την ανεργία και την οικονομική κρίση στη Χλώρακα. Πως μπορείς να τα αντιμετωπίσεις εάν εκλεγείς;
Κυριάκος Ταπακούδης: Θα αναφέρω τις βασικότερες μου επιδιώξεις που θα θέσω στις προτεραιότητες μου εάν εκλεγώ και τις οποίες θα πραγματοποιήσω έτσι που να καταφέρω τη διαφορά αμέσως, ή τουλάχιστον το αργότερο έως το ερχόμενο καλοκαίρι.
Είναι τόσο μεγάλη η οικονομική κρίση που μας μαστίζει, που
πάρα πολλοί συμπολίτες μας εν μέσω ανεργίας βιώνουν πρωτοφανή ερωτήματα και διλήμματα για το τι δέον γενεσθαι. Διότι όταν δεν έχουν χρήματα να ψωνίσουν, ούτε να δώσουν στα παιδιά τους, ακόμα δεν έχουν να πιούν ένα καφέ σε κάποιο καφενείο, όλοι καταλαβαίνουμε σε πόσο μεγάλεςν επικίνδυνες και ανεξέλεγκτες καταστάσεις οδηγούμαστε.
Γι αυτό πρώτη μου έγνοια θα είναι να ανοιχτούν θέσεις εργασίας στη Χλώρακα. Να απασχοληθούν όλοι οι άνεργοι τεχνίτες και εργάτες, καθώς και όσοι εργάζονται στη τουριστική βιομηχανία. Δεν είναι δύσκολο να επιτευχθεί, απλά χρειάζεται κάποιος μπροστάρης που να οδηγεί και να κατευθύνει τα πράγματα να βαίνουν προς το καλώς νοούμενο συμφέρον των πολιτών.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι, είμαστε μια κοινότητα με πολλά έσοδα.
● Μπορούμε να ξεκινήσουμε όσα κατασκευαστικά έργα χρειάζονται στη κοινότητα, και να απασχολήσουμε όλο το άνεργο δυναμικό προσωπικό. Τα έργα κοινής ωφελείας χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση κατά 70%. Άρα το υπόλοιπο 30% είναι εύκολο να διατεθεί από τα έσοδα της κοινότητας που προέρχονται από τους φόρους και τα δέκα ξενοδοχεία ή άλλες τουριστικές μονάδες που υπάρχουν στη Χλώρακα. Και αν ακόμα δεν αρκούν, μπορούμε να καταφύγουμε σε δανεισμό του οποίου ο τόκος όπως ξέρουμε για τα Κοινοτικά συμβούλια είναι χαμηλότοκος, περίπου στο 1 ½ %.
Μπορούμε ακόμα τα αναπτυξιακά έργα να τα αναθέτουμε στους χωριανούς εργολάβους και τεχνίτες, έτσι που να υπάρξει επιτελούς ηθική τάξη, δηλαδή αυτοί που πληρώνουν φόρους, να είναι επίσης αυτοί που θα επωφελούνται από αυτους.
● Εφόσον τα ξενοδοχεία και οι άλλες επιχειρήσεις που ευρίσκονται στα γεωγραφικά όρια της Χλώρακας έχουν οφέλη και βοήθεια από το Κοινοτικό Συμβούλιο, να επιδιώξουμε αγαστή συνεργασία μαζί τους έτσι που στην πρόσληψη προσωπικού να έχουν ως πρώτη προτίμηση τους κατοίκους της Χλώρακας.
Πανικος Ευριπίδου: Ποια τα βασικότερα προβλήματα στη Χλώρακα;
Κυριάκος Ταπακούδης: Δεν θα πω τα χιλιοειπωμένα που λέγουν όλοι, εξ άλλου Πανίκο σου τα ανάφερα στην προηγούμενη μας συνομιλία πριν λίγες μέρες, γι αυτό θα αρκεστώ στα βασικότερα, και κυρίως οσα άπτονται τηε οικονομικής κρίσης.
● Τα ξενοδοχεία της κοινότητας φιλοξενούν εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο. Δυστυχώς από αυτούς κανένας δεν επισκέπτεται την κοινότητα μας, γιατί δεν έχουν να δουν ή να κάμουν απολύτως τίποτα σε μια τους επίσκεψη. Μπορούμε με την κατάλληλη υποδομή να τους φέρουμε εντός της κοινότητας, να φροντίσουμε να περάσουν καλά, να τους προσφέρουμε άρτον και θέαμα. Έχουμε πανάρχαιες εκκλησίες του 12ου αιώνα. Έχουμε το θέατρο της Χλώρακας, τις παλιές βρύσες και ένα ιδιωτικό μουσείο θεάτρου σκιών. Μπορούμε να κατασκευάσουμε Βυζαντινό και λαογραφικό μουσείο. Να αναπλάσουμε το κέντρο της Χλώρακας ως πλακόστρωτη πλατεία και να βοηθήσουμε τα κέντρα αναψυχής και τα καφενεία ώστε να καταστούν βιώσιμα.
Να γράψουμε τουριστικό οδηγό και να τον διαθέσουμε στους επισκέπτες των ξενοδοχείων ενώ ταυτόχρονα θα ζητήσουμε από τους ξενοδόχους με παρέμβαση τους, οι χιλιάδες τουρίστες να επισκέπτονται την κοινότητα μας με αποτέλεσμα  να υπάρξουν οικονομικά οφέλη στις τοπικές επιχειρήσεις.
● Από πληροφορίες μου, η εταιρεία Λεπτός θέλει να κατασκευάσει μαρίνα στη περιοχή Πηλός στη Χλώρακα. Ένα τέτοιο έργο εάν γίνει θα επιφέρει μεγάλα οφέλη και προοπτικές στην κοινότητα. Γι αυτό σε συνεργασία μαζί του πρέπει να το προωθήσουμε και να προσπαθήσουμε  να βοηθήσουμε ώστε να πραγματοποιηθεί όσο νωρίτερα, τόσο και καλύτερα.
● Πρέπει να στηρίξουμε τη νεολαία. Να προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε τα Ευρωπαϊκά κονδύλια που προορίζονται για την ανέλιξη τους και τα οποία είναι τόσα πολλά που θα εκπλαγεί κάποιος όταν τα ανακαλύψει. Επίσης να δώσουμε περισσότερη βοήθεια, στήριξη και καθοδήγηση στο σωματείο του ΑΚΡΙΤΑ ώστε να υποβοηθηθεί για να μπορέσει να επεκταθεί πέραν του ποδοσφαίρου και στον κλασσικό αθλητισμό
Πρέπει να σταματήσουμε  το τσιμέντωμα της Χλώρακας. Η Χλώρακα ήταν ένα σπουδαίος σε ομορφιά τόπος, με πολλη πράσινο εξ ου το όνομα της, είχε επίσης πανέμορφες παραλίες. Τώρα η Χλώρακα έχει τσιμεντωθεί ολόκληρη, και σχεδόν όλες οι παραλίες είναι αποκλεισμένες για τους κατοίκους, διότι οι Κοινοτικοί άρχοντες επέτρεψαν στους διάφορους εκατομμυριούχους ιδιοκτήτες παραλιακών επαύλεων και ξενοδοχείων να τις αποκόψουν με πέτρες και μπάζα.  
Χρειάζεται να γίνουν πολλά ώστε να αναβαθμίσουμε την ποιότητας της ζωής μας, είναι τόσα πολλά, αυτά είναι μόνο μερικά.   
Επιλύοντας τα προβλήματα που είναι εύκολο εγχείρημα εάν υπάρχει όρεξη και όραμα, θα μπορούν όλοι οι πολίτες να εχουν το δικαίωμα να ζουν σε μια ανθρώπινη και αξιοπρεπή κοινότητα με μια αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής.
Πανικος Ευριπίδου: Κατεβαίνεις σαν ανεξάρτητος υποψήφιος για να διεκδικήσεις τη θέση του Κοινοτάρχη Χλώρακας. Ξέρουμε ότι είναι πολύ δύσκολο να εκλεγεί κάποιος χωρίς υποστήριξη των κομμάτων; Πως ελπίζεις να πάρεις τόσους ψήφους για να εκλεγείς;
Κυριάκος Ταπακούδης: θέλω να καλέσω όλους όσους ενδιαφέρονται για τα κοινά και έχουν άποψη για τα τοπικά θέματα, να προσέλθουν μαζικά και χωρίς ολιγωρία στις κάλπες και με τη ψήφο τους να καθορήσουν οι ίδιοι το δικό τους μέλλον. Διότι αποχή τους σημαίνει συνενοχή τους στη διαιώνιση του ίδιου κατεστημένου. Να σκεφτούν ότι τα προβλήματα δεν έχουν χρώμα, και να αποφασίσουν αυτοί μόνοι τους να δώσουν γροθιά στο κατεστημένο και να ψηφίσουν ακομμάτιστα με βάση μόνο την αξία των ατόμων.
Θέλω να συμβουλεύσω τους ψηφοφόρους την στιγμή που θα είναι πίσω από το παραβαν, να σκεφτούν με τη δική τους λογική ποιος είναι ο αξιότερος υποψήφιος, και με βάση τη δική τους κρίση και μόνον, να τον ψηφίσουν. Να μην αφήσουν τον εαυτό τους να παρασυρθεί ως άβουλο όργανο από όσα του έχουν πει άλλοι. Ενεργώντας τοιουτοτρόπως θα νιώσουν ελεύθερα άτομα με αυτόνομη προσωπικότητα, δική τους κρίση και δική τους πρωτοβουλία.
Εάν η πλειοψηφία των πολιτών πράξει τοιουτοτρόπως, σίγουρα τότε θα εκλεγεί ο καταλληλότερος, που πιστεύω αυτός είμαι εγώ.
Πανικος Ευριπίδου: Γιατί πιστεύειε ότι πρέπει να σε ψηφίσουν οι ψηφοφόροι;
Κυριάκος Ταπακούδης: Οι καιροί δεν περιμένουν. Σε αυτή την οικονομική κρίση που διανύουμε, χρειάζεται  μια νέα αρχή. Οι πολίτες απαιτούν μια καινούργια κοινοτική αρχή που να έχει όραμα και σχέδιο και που θα διαχειρίζεται με χρήσιμο και χρηστό τρόπο το δημόσιο χρήμα που προέρχεται από τις δικές τους τσέπες. Πρέπει να αλλάξουμε τους τρόπους ανάπτυξης. Να καταργήσουμε τα παλαιά πρότυπα και να δημιουργήσουμε νέα που θα στηρίζονται στην καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα, στην απασχόληση και τελικά στην ευημερία και την κοινωνική δικαιοσύνη. Είναι ώρα για αλλαγή, πιστεύω ότι μπορώ να την κάμω. Αν οι ψηφοφόροι με επιλέξουν, εκ του αποτελέσματος πιστεύω η ψήφος τους θα δικαιωθεί

Συνέντευξη Κυριάκου Ταπακούδη στον δημοσιογράφο του Ράδιο Πάφος Πανίκο Ευριπίδη (14/11/2011)

1. Γιατί διεκδικείτε τη θέση του κοινοτάρχη;
● Διεκδικώ τη θέση του Κοινοτάρχη με αποκλειστικό στόχο να κάμω αυτά που πρέπει, αυτά που δεν έγιναν και όλα όσα άλλα χρειάζονται, ώστε η Χλώρακα ως ένα από τα κεφαλοχώρια της περιοχής με την σπουδαία Γεωγραφική θέση, με τις πολλές τουριστικές μονάδες και με τους κατοίκους με το ενεργητικό ταμπεραμέντο τους, να προοδεύσει, να ευημερήσει και να πάρει τη θέση που της αξίζει στον πνευματικό, πολιτιστικό και οικονομικό τομέα, πράγματα τα οποία στερείται όλως διόλου αυτούς τους καιρούς. Η Χλώρακα διαθέτει σπουδαία ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά που απέκτησε κατά καιρούς όταν την αρχή κατείχαν εμπνευσμένοι αρχηγοί που ως μπροστάρηδες οδηγούσαν τους πολίτες σε σπουδαίες κατακτήσεις για τις οποίες σήμερα εμείς οι απόγονοι τους νιώθουμε υπερήφανοι. Σκοπός μου είναι να ακολουθήσω το παράδειγμα τους, και αν εκλεγώ, να μπω μπροστάρης για καινούργιες κατακτήσεις και περισσότερη πρόοδο.
2. Τι θα κάνετε εάν εκλεγείτε διαφορετικό απ όσα λέγουν οι άλλοι σας συνυποψήφιοι;
● Έχω φήμη ότι τα λέω έξω απο τα δόντια. Δεν θα χαϊδέψω τα αυτιά κανενός για άγρα ψήφων. Δήλωσα την υποψηφιότητα μου ενάντια στο κατεστημένο και αν εκλεγώ, θα έρθω σε ρήξη με αυτό. Είναι ωραία όσα λέγονται από τους άλλους ότι θα γίνουν, το ερώτημα είναι γιατί δεν τα έκαμαν, αφού όλοι ανεξαιρέτως υπηρετήσαν σε δημόσια πόστα, ενώ ορισμένοι είναι στην εξουσία εδώ και δεκαετίες.
● Οι καιροί δεν περιμένουν. Εν μέσω μεγάλης οικονομικής κρίσης που διανύουμε, χρειάζεται  μια νέα αρχή. Οι πολίτες απαιτούν μια καινούργια κοινοτική αρχή που να έχει όραμα και σχέδιο και που θα διαχειρίζεται με χρήσιμο και χρηστό τρόπο το δημόσιο χρήμα που προέρχεται από τις δικές τους τσέπες. Πρέπει να αλλάξουμε τους τρόπους ανάπτυξης. Να καταργήσουμε τα παλαιά πρότυπα και να δημιουργήσουμε νέα που θα στηρίζονται στην καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα, στην απασχόληση και τελικά στην ευημερία και την κοινωνική δικαιοσύνη. 
● Πρεπει να στηρίξουμε τη νεολαία.
● Να προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε τα Ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία είναι τόσα πολλά που θα εκπλαγεί κάποιος όταν τα ανακαλύψει.
●  Να προβάλουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.
 Χρειάζεται να γίνουν πολλά ώστε να αναβαθμίσουμε την ποιότητας της ζωής μας, είναι τόσα πολλά, αυτά είναι μόνο μερικά.
3. Πήρε η Χλώρακα αυτά που δικαιούται από την κεντρική εξουσία;
● Το παλιό Κοινοτικό Συμβούλιο σίγουρα έχει πάρει κονδύλια από την κεντρική εξουσία. Εγώ πιστεύω ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια, που με περισσότερη διεκδικητικότητα μπορούμε να αντλήσουμε πολύ περισσότερα. Επίσης μπορούμε να αντλήσουμε τεράστια ποσά από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα και μεγάλες επιχορηγήσεις, φτάνει να παρακολουθήσουμε στενά τις προσφορές που προέρχονται και προσφέρονται από την Ευρώπη 
4. Ποια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Χλώρακα;
● Τα προβλήματα είναι πολλά, αλλά αυτά που χρήζουν άμεσης πρωταιρεότητας, είναι:
● Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό διπλοφορολόγηση των κατοίκων η οποία πρεπει να σταματήσει πάραυτα. Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που συμβαίνει και ενοχλεί τους πολίτες. Όσοι παρασύρθηκαν και δανειστήκαν και έκτισαν διαμερίσματα, εκτός του ότι τα εχουν ξενοίκιαστα και κινδυνεύουν να τους τα πάρουν οι τράπεζες, το Κοινοτικό Συμβούλιο τους φορολογεί εις διπλούν, απαιτεί επίσης την πληρωμή των φόρων των ενοικιαστών απο τους ιδιοκτητες (Κατι που είναι παράνομο), όταν οι ενοικιαστές δεν πληρώνουν.
● Μετά από απόφαση του Κοινοτικού Συμβουλίου για μείωση των φόρων των χαμηλοσυνταξιούχων, αυτή η απόφαση εφαρμόζεται και για μη χαμηλοσυνταξιούχους, με μόνο λόγο την διενέργεια ρουσφετιού για ιδιοτελείς σκοπούς. Είναι μια κατάσταση τραγική, κατάχρησης εξουσίας, που αν εκλεγώ θα ζητήσω επέμβαση της δικαιοσυνης για να αποδοθούν ευθύνες.
●  Όλοι οι δρόμοι είναι καταστρεμμένοι απο τις εργασίες του ΣΑΠΑ με αποτελεσμα τα αυτοκίνητα όλων των κατοικων να εχουν αχρηστευτεί. Τα έργα του ΣΑΠΑ όμως εχουν τελειώσει εδω και καιρό. Πρεπει αμέσως να γίνει ασφαλτόστρωση, γιατί οι κάτοικοι είναι σε κατάσταση εξέγερσης απο την αγανάκτηση.
●  Πρεπει να μπει φραγμός στη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος των φορολογουμένων που πολλές φορές χρησιμοποιείται σπάταλα για εκδρομές των Κοινοτικών Συμβούλων και για έργα που δεν είναι για τους δύσκολους οικονομικούς καιρούς ενδεδειγμένα να γίνονται, όταν μάλιστα αυτά δεν επιχορηγούνται απο την Κυβέρνηση (πχ. σχεδιασμός ανέγερσης Κοινοτικού μεγάρου και συνέχιση της δεύτερης φάσης του Θεάτρου Χλώρακας).
●  Να σταματήσει το τσιμέντωμα της Χλώρακας. Η Χλώρακα ήταν ένα σπουδαίος σε ομορφιά τόπος, με πολλη πράσινο εξ ου το όνομα της, είχε επίσης πανέμορφες παραλίες. Τώρα η Χλώρακα έχει τσιμεντωθεί ολόκληρη, και σχεδόν όλες οι παραλίες είναι αποκλεισμένες για τους κατοίκους, διότι οι Κοινοτικοί άρχοντες επέτρεψαν στους διάφορους εκατομμυριούχους ιδιοκτήτες παραλιακών επαύλεων και ξενοδοχείων να τις αποκόψουν με πέτρες και μπάζα.  
● Πρεπει να γίνει κατασκευή πεζοδρομίων και φωτισμός των δρόμων που οδηγούν στη τουριστική ζώνη ωστε να μπορούν οι τουρίστες να επισκέπτονται την κοινότητα. Καθημερινά στα ξενοδοχεία της Χλώρακας φιλοξενούνται πολλές χιλιάδες τουρίστες, αλλά κανένας δεν επισκέπτεται την κοινότητα, διότι δεν υπάρχουν οι υποδομές.
● Γνωρίζω ότι η εταιρεία ΛΕΠΤΟΣ σχεδιάζει να κατασκευάσει μαρίνα στη περιοχή Πηλός της Χλώρακας. Πρεπει να βρούμε τρόπους για επίσπευση αυτής της απόφασης, πρεπει να βοηθήσουμε οσο γίνεται και εμείς σαν κοινότητα, να ζητήσουμε απο το κράτος να βοηθήσει, διότι όλοι μας, πολλά έχουμε να ωφεληθούμε με ένα τέτοιο εργο.
● πλήρης διαφάνεια στις αποφάσεις και στη διαχείριση της κοινοτικής περιουσίας
●  Να προβληθεί η κοινότητα ως τουριστικός προορισμός
●  ανάπλαση της παραλιακής ζώνης
● ολοκλήρωση του παραλιακού πεζόδρομου και κατασκευή παράλληλου ποδηλατοδρόμου
●  κατασκευή πολιτιστικού κέντρου νεότητας
●  δημιουργία Βιβλιοθήκης και κατασκευή Πολιτιστικού μουσείου
●  προώθηση της χρήσης του θεάτρου με την οργάνωση ποιοτικών θεατρικών και μουσικών παραστάσεων
●  αναβάθμιση της κεντρικής πλατείας
●  ενοποίηση της Χλώρακα με την Πάφο
●  κυκλοφοριακή ρύπανση
●  φρένο στις παρανομίες και στο ρουσφέτι
Πιστεύετε ότι είστε καταλληλότερος από τους άλλους;
Πιστεύω είμαι περισσότερο κατάλληλος από τους άλλους για τη θέση του Κοινοτάρχη, γιατί με την ενασχόληση μου με τα κοινά μέσω της εφημερίδας της Χλώρακας της οποίας είμαι ο εκδότης, γνωρίζω όλα τα προβλήματα που απασχολούν τους κατοίκους. Έχω επίσης όλο τον χρόνο να ασχοληθώ με τα προβλήματα και τις ανάγκες της κοινότητας εάν εκλεγώ, αφου σταμάτησα πλέον να ασχολούμαι με τις επιχειρήσεις μου και δηλώνω παρών και έτοιμος για προσφορά σε αντίθεση με τους υπόλοιπους υποψήφιους. Επίσης σκοπεύω τον μισθό των 1200 περίπου ευρώ που καταβάλλεται στον Κοινοτάρχη, να τον χρησιμοποιήσω για τη συνέχιση της έκδοσης της εφημερίδας της Χλώρακας», της οποία άλλως πως, είμαι υποχρεωμένος να αναστείλω την έκδοση καθ ότι λογω των δύσκολων οικονομικών καιρών, εχουν μειωθεί τα έσοδα μου για να μπορώ να συνεχίσω την συνέχεα της έκδοσης της.

Συνέντευξη Κυριάκου Ταπακούδη στον δημοσιογράφο της εφημερίδας Επιλογές, Μάριο Σάββα

1. Γιατί διεκδικείτε τη θέση του Κοινοτάρχη Χλώρακας;
Είμαι ο εκδότης της εφημερίδας της Χλώρακας. Διανύω τον τέταρτο χρόνο έκδοσης της. Από την πρώτη στιγμή, αν και άνηκα στον ΔΗΣΥ, δήλωσα την ανεξαρτητοποίηση μου ώστε να νιώθω ανεξάρτητος ώστε να μπορώ να γράφω ανεξάρτητα. Υπηρετώντας εδώ και 4 χρόνια τον πολιτισμό και την ενημέρωση δια μέσου της εφημερίδας αυτής, και με την ενεργό εξ αντικειμένου ανάμιξης μου στα κοινά της  Χλώρακας, γνώρισα τα ποικίλα προβλήματα και τα αδιέξοδα των κατοικων της. Με αγωνία και ενδιαφέρον για την αντιμετώπιση τους και στέκοντας δίπλα στον πολίτη και κυρίως στη νεολαία, αποφάσισα να εμπλακώ στα κοινά ώστε εάν εκλεγώ, με τη δυναμικότητα που με διακρίνει, να διορθώσω τα κακώς έχοντα και να επιβάλω την πρέπουσα τάξη και διαχείριση στη δημόσια διοίκηση.
Δεν είμαι εναντίον των κομμάτων, αλλά είμαι εναντίον της κομματοποίησης. Γνώμη μου είναι ότι στα τοπικά θέματα που αφορούν τις θέσεις των Κοινοταρχών, δηλαδή του αρχηγού της κοινότητας που από αυτόν κυρίως θα εξαρτηθεί η πρόοδος, πρεπει να εκλέγεται ο άριστος, και όχι ο αρεστός. Τα κόμματα για να δουν τη δύναμη τους, μπορούν να ασχοληθούν με τους κομματικούς συνδιασμούς για εκλογή κομματικών συμβούλων.
Γι αυτό κατέρχομαι ως ανεξάρτητος υποψήφιος διεκδικώντας τη θέση του Κοινοτάρχη Χλώρακας.
2. Ποια είναι τα προβλήματα που νομίζετε ότι υπάρχουν στη Χλώρακα;
Τα προβλήματα είναι τόσα πολλά που για να σας τα αναλύσω χρειάζονται ολόκληρες σελίδες να καταγραφούν. Για αυτό επιγραμματικά σας δηλώνω τα βασικότερα: 
● Η νεολαία χρειάζεται περισσότερη στήριξη με την δημιουργία πολιτιστικού κέντρου νεότητας
● Το ανεξάρτητο σωματείο του ΑΚΡΙΤΑ χρειάζεται περισσότερη βοήθεια ώστε να υποβοηθηθεί για να επεκταθεί πέραν του ποδοσφαίρου και στον κλασσικό αθλητισμό
● Χρειάζεται πολιτιστική αναβάθμιση και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς
● Χρειάζεται η αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών  Κονδυλίων
●  Να ασφαλτοστρωθούν οι δρόμοι, αφου πλέον εχουν τελειώσει τα έργα του ΣΑΠΑ.
●  Επίλυση του προβλήματος της κυκλοφοριακής ρύπανσης
●  Να μπει φρένο στις παρανομίες και στο ρουσφέτι
●  Να υπάρξει σεβασμός στο δημόσιο χρήμα
●  Να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στις αποφάσεις και στη διαχείριση της κοινοτικής περιουσίας
●  Να σταματήσει το τσιμέντομα της Χλώρακας
●  Να προβληθεί η κοινότητα ως τουριστικός προορισμός
●  Να γίνουν έργα για ανάπλαση της παραλιακής ζώνης
● Να κατασκευαστούν πεζοδρόμια και να ηλεκτροφωτιστούν οι δρόμοι που οδηγούν στη τουριστική ζώνη
●  Να διευκολυνθεί η εταιρεία ΛΕΠΤΟΣ για να κατασκευάσει μαρίνα στην περιοχή «Πηλός»
●  Να ολοκληρωθεί ο παραλιακός πεζόδρομος και να κατασκευαστεί παράλληλος ποδηλατοδρόμος.
●  Χρειάζεται δημιουργία Βιβλιοθήκης, Πολιτιστικού μουσείου, Βυζαντινού μουσείου, εκκλησιαστικού περιπτέρου (σε συνεργασία Κοινοτικου Συμβουλιου και εκκλησιαστικής επιτροπής)
●  Επείγει η προώθηση της χρήσης του θεάτρου με την οργάνωση ποιοτικών θεατρικών και μουσικών παραστάσεων
●  Η κεντρική πλατεία χρειάζεται εξωραϊσμό και  αισθητική αναβάθμιση
● Οι σύλλογοι του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ καθώς και τα άλλα κτίρια, με Ευρωπαϊκά κονδύλια να αναπαλαιωθούν και να επενδυθούν με πέτρα
●  Πρεπει ο νέος κοινοτάρχης να εργαστεί με ζήλο για ενοποίηση της Χλώρακας με την πόλη της Πάφου
Επιλύοντας τα προβλήματα που είναι εύκολο εγχείρημα εάν υπάρχει όρεξη και όραμα, θα μπορούν όλοι οι πολίτες να εχουν το δικαίωμα να ζουν σε μια ανθρώπινη και αξιοπρεπή κοινότητα με μια αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής.
3. Γιατί νομίζετε δεν επιλύθηκαν αυτά τα προβλήματα από το προηγούμενο Κοινοτικό Συμβούλιο;
Για να επιλυθούν τα προβλήματα σε μια κοινότητα χρειάζονται άνθρωποι προοδευτικοί με όραμα που να μπορούν να τα αντικρύσουν με σειρά πρωταιρεοτητας και να ενσκήψουν να τα επιλύσουν. Εάν οι εκλελεγμενοι δεν εχουν ιδέα πώς να ενεργούν, και όταν δεν εχουν το χρόνο ή τη μόρφωση, όταν το μυαλό τους (όπως συμβαίνει στην Κοινότητα της Χλώρακας) είναι στην καλοπέραση τους πηγαίνοντας κάθε λίγο καιρό εκδρομές στο εξωτερικό από τους φόρους των πολιτών εκμεταλλευόμενοι τη θέση που τους ανέδειξε η ψήφος του λαού, είναι φυσικό η απόδοση τους στην προσφορά έργου προς τους πολίτες να είναι μειωμένη.
4. Γιατί πιστεύετε ότι δικαιούστε την ψήφο των πολιτων;
Διανύουμε τη δυσκολότερη περίοδο από το πόλεμο του ΄74 και ύστερα, αντιμετωπίζοντας  μια μεγάλη οικονομική κρίση αλλά και μια κρίση θεσμών και αξιών που δημιουργούν ανασφάλεια και δικαιολογημένο θυμό και οργή στην κοινωνία, μιας κοινωνίας που χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και αναθεώρηση των ηθικών αξιών, από την οποία πρεπει να εκθεμελιωθεί η παρανομία, η αδιαφορία, και το προσωπικό συμφέρον παράγοντες ανασταλτικοί για την πορεία της κοινότητας μας.
Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα να κυριαρχεί, πιστεύω ότι δικαιούμαι την ψήφο του λαού για τη θέση του Κοινοτάρχη, ανεξάρτητα από πολιτικά κόμματα καθώς παντοιοτρόπως ισχυρίζομαι ότι τα προβλήματά δεν έχουν χρώμα. Με διαφάνεια, νομιμότητα,  αξιοκρατία, αλλά κυρίως ευφάνταστη δημιουργικότητα, εάν ψηφιστώ, θα  αγωνιστώ για πρόοδο και ανάπτυξη με προοπτική της κοινότητας μου. Με αποδεικτικό στοιχείο την πρόταξη του λόγου που διαθέτω ως όπλο και χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της αλήθειας που είναι αυτή που γνωρίζω ονομάζοντας τα γεγονότα ως πραγματικά εχουν, πιστεύω αξιοκρατικά και με το χέρι στην κάρδια, ο κάθε ψηφοφόρος θα με ψηφίσει.


ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΣΟΦΟΥ

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΣΟΦΟΥ
Κυριάκου Ταπακούδη, μια συλλογή απο σοφές ιστορίες, παλιες δημοσιευσεις στην εφημεριδα της Χλωρακας.

Ήταν ένας άνθρωπος που τον ονόμαζαν Σοφό. Ήξερε πολλά πράγματα και αγαπούσε τη σοφία. Με ελεύθερη σκέψη και με φιλοσοφική λογική σκεφτόταν πρακτικά και ρεαλιστικά. Ήταν ετοιμόλογος και με ελευθερία εκφράσεων, πολλές φορές με αθυροστομίες, εξηγούσε τον κόσμο χωρίς να προσπαθεί να τον αλλάξει.

Ο αλυσοδεμένος ελέφαντας 
"Όταν ήμουν μικρός και πηγα στο τσίρκο,  μου έκανε τρομερή εντύπωση ένας ελέφαντας που ενώ στην παράσταση, το θεόρατο ζώο έκανε επίδειξη του τεράστιου βάρους του, του όγκου και της δύναμής του, μετά την παράσταση και λίγο προτού επιστρέψει στη σκηνή, στεκόταν με μια αλυσίδα δεμένος συνεχώς σ΄ ένα μικρό ξύλο μπηγμένο στο έδαφος, που ωστόσο το ξύλο ήταν μικρό και ήταν ελαχιστα μπηγμένο στο έδαφος.
Μου φαινόταν ολοφάνερο ότι ένα ζώο που μπορούσε να ξεριζώνει δέντρα με τη δύναμη του, θα μπορούσε εύκολα να λυθεί και να φύγει. Το θεωρούσα αληθινό μυστήριο. Μα τι τον κρατάει; Γιατί δεν το σκάει;
Πιστεύοντας στη σοφία των μεγάλων, ρώτησα κάποιον δάσκαλο για το μυστήριο του ελέφαντα. Μου εξήγησε ότι ο ελέφαντας είναι δαμασμένος. Έκανα τότε την αυτονόητη ερώτηση, -αφού είναι δαμασμένος, γιατί τον αλυσοδένουν;
Δεν πήρα κάποια ικανοποιητική απάντηση. Με τον καιρό, ξέχασα το μυστήριο του ελέφαντα με το παλούκι, ώσπου πριν μερικά χρόνια ανακάλυψα ότι κάποιος είχε αρκετή σοφία ώστε ν΄ ανακαλύψει την απάντηση:
-Ο ελέφαντας του τσίρκου δεν το σκάει γιατί τον έδεναν σ΄ένα παρόμοιο παλούκι από τότε που ήταν πολύ, πολύ μικρός.
Εγώ φαντάστηκα τον νεογέννητο ανυπεράσπιστο ελέφαντα δεμένο στο παλούκι. Σίγουρα τότε το ελεφαντάκι είχε σπρώξει, τραβήξει και ιδρώσει πασχίζοντας να λευτερωθεί. Μα παρόλες τις προσπάθειές του, δεν τα είχε καταφέρει, γιατί το παλούκι ήταν πολύ γερό για τις δυνάμεις του.
Φαντάστηκα ότι θα κοιμόταν εξαντλημένο και την επόμενη μέρα θα προσπαθούσε ξανά, και τη μεθεπόμενη το ίδιο… Ώσπου μια μέρα, μια φρικτή μέρα για την ιστορία του, θα παραδεχόταν την αδυναμία του και θα υποτασσόταν στη μοίρα του.
Αυτός ο πανίσχυρος και θεόρατος ελέφαντας που βλέπουμε στο τσίρκο δεν το σκάει γιατί νομίζει ότι δεν μπορεί ο δυστυχής. Η ανάμνηση της αδυναμίας που ένιωσε λίγο μετά τη γέννησή του είναι χαραγμένη στη μνήμη του. Και το χειρότερο είναι ότι ποτέ δεν αμφισβήτησε σοβαρά αυτή την ανάμνηση. Ποτέ μα ποτέ δεν ξαναπροσπάθησε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του…
Σήμερα σκέφτομαι ότι ο λοι είμαστε σαν τον ελέφαντα του τσίρκου. Περιδιαβαίνουμε τον κόσμο δεμένοι σε εκατοντάδες παλούκια που μας στερούν την ελευθερία. Ζούμε πιστεύοντας ότι δεν μπορούμε να κάνουμε ένα σωρό πράγματα, απλώς επειδή μια φορά, πριν από πολύ καιρό, όταν είμαστε μικροί, προσπαθήσαμε και δεν τα καταφέραμε.
Πάθαμε τότε το ίδιο με τον ελέφαντα. Χαράξαμε στη μνήμη μας αυτό το μήνυμα: Δεν μπορώ, δεν μπορώ και ποτέ δε θα μπορέσω…

Παρενέσεις από το Σοφό.
Ήταν μια φορά ένας νεαρός, ο οποίος συμπεριφερόταν μερικές φορές βίαια. Θέλοντας να βρεί ένα τρόπο να ξεπεράσει το πρόβλημα, επισκέφτηκε το Σοφό άνθρωπο για να τον συμβουλευτεί. Ο Σοφός του έδωσε ένα σακουλάκι με καρφιά και του είπε να καρφώνει ένα καρφί στο πεζοδρόμιο μπροστά από τον κήπο κάθε φορά που θα έχανε την υπομονή του και θα μάλωνε με κάποιον. Την πρώτη μέρα έφτασε στο σημείο να καρφώσει 37 καρφιά στο πεζοδρόμιο. Κατά τις εβδομάδες που ακολούθησαν έμαθε να ελέγχει τον εαυτό του και ο αριθμός των καρφιών που κάρφωνε στο πεζοδρόμιο λιγόστευε συνεχώς μέρα με τη μέρα: είχε ανακαλύψει ότι ήταν πιο εύκολο να συγκρατείται από το να καρφώνει καρφιά. Τελικά, έφτασε η μέρα κατά την οποία ο νεαρός δεν έβαλε ούτε ένα καρφί στο πεζοδρόμιο.
Τότε πήγε στο Σοφό και του είπε ότι εκείνη την ημέρα δεν χρειάστηκε να βάλει ούτε ένα καρφί. Τότε ο Σοφός του είπε να βγάζει ένα καρφί για κάθε μέρα που θα περνούσε χωρίς να χάσει την υπομονή του. Οι μέρες πέρασαν και ο νεαρός τελικά μπόρεσε να πει στο Σοφό ότι είχε βγάλει όλα τα καρφιά απ το πεζοδρόμιο. Ο Σοφός τότε οδήγησε τον νεαρό στο πεζοδρόμιο μπροστά από τον κήπο και του είπε:
-Νεαρέ μου, συμπεριφέρθηκες καλά, αλλά κοίτα πόσες τρύπες έχει το πεζοδρόμιο. Αυτό δεν θα είναι πια όπως πριν. Όταν μαλώνεις με κάποιον και του λες κάτι προσβλητικό, του αφήνεις μια πληγή όπως αυτή. Μπορείς να μαχαιρώσεις έναν άνθρωπο και μετά να του βγάλεις το μαχαίρι, ωστόσο όμως θα του μείνει πάντα μια πληγή. Λίγη σημασία έχει πόσες φορές θα ζητήσεις συγνώμη, η πληγή που γίνεται με τα λόγια κάνει τόση ζημιά όσο και μία πληγή στο σώμα σου. Οι φίλοι είναι σπάνιοι, σε κάνουν να γελάς και σου φτιάχνουν το κέφι. Πάντα είναι διαθέσιμοι να σε ακούσουν όταν το χρειάζεσαι, σε αγαπάν και σε δέχονται στο σπίτι τους. Δείξε στους φίλους σου πόσο τους νοιάζεσαι. Μία από τις χαρές τις φιλίας είναι να ξέρεις ποιόν να εμπιστευτείς.
Να θυμάσαι ότι η πιο μεγάλη αγάπη και οι πιο μεγάλες επιτυχίες απαιτούν μεγάλα ρίσκα. Όταν χάνεις να μαθαίνεις το μάθημά σου.
Να θυμάσαι, σεβασμό για τον εαυτό σου σεβασμό για τους υπόλοιπους σοβαρότητα στις πράξεις σου.
Μην επιτρέψεις μια μικρή παρεξήγηση να χαλάσει μια μεγάλη φιλία. Χαμογέλα όταν σηκώνεις το τηλέφωνο, Έτσι ώστε το άτομο που τηλεφωνεί να το αισθανθεί από τον τόνο της φωνής σου. Να δίνεις σημασία στις λεπτομέρειες. Να θυμάσαι ότι το να μην αποκτάς πάντα αυτό που θέλεις, είναι μερικές φορές τυχερό.

Ένα διδακτικό μάθημα.
Μια φορά Θέλοντας ο Σοφός άνθρωπος να δώσει ένα διδακτικό μάθημα στον καλό του γείτονα, έκανε πως κάτι έψαχνε έξω στη βεράντα του.
Ο κάλος γείτονας βλέποντας τον ρώτησε,
-Σοφέ μου άνθρωπε, τι έχασες να σε βοηθήσω να το βρεις;
-Έχασα το φυλακτό μου.
-Και που το έχασες;
-Έξω στον κήπο.
-Τότε γιατί το ψάχνεις πανω στη βεράντα;
-Γιατί εδώ έχει περισσότερο φως.
Όταν απορημένος του είπε,
-Δεν πιστεύω στα μάτια μου να βλέπω να κάνεις ότι κάνεις, εσύ ένας σοφός.
Τότε ο Σοφός του είπε ότι το έκανε σκόπιμα για να του εξηγήσει ότι χρειάζεται να ξεκινάει κανείς τις αναζητήσεις του από αυτά που μπορεί να κατανοήσει, από αυτά που φαίνονται ευκολότερα, "φωτεινότερα", πιο κοντά στη λογική του και έπειτα να καταπιάνεται με τα πιο απρόσιτα και ..."σκοτεινά".

Ίσως...
Μια φορά ο Σοφός άνθρωπος διηγήθηκε στον γείτονα του την παρακάτω ιστορία θέλοντας να του εξηγήσει ότι όλα είναι της μοίρας γραφτό.
Ήταν ένας γέρος αγρότης που δούλευε στα χωράφια του πολλά χρόνια. Μια μέρα, το άλογό του το σκάσε. Όταν το έμαθαν οι γείτονες, πήγαν να τον επισκεφτούν.
-Τι ατυχία...
Του είπαν με συμπάθεια.
-Ίσως...
 απάντησε ο αγρότης.
Την επόμενη μέρα το άλογο επέστρεψε φέρνοντας μαζί του 3 ακόμα άγρια άλογα.
-Τι καλή τύχη
θαύμασαν οι γείτονες.
΄-Ίσως...
απάντησε ο αγρότης.
Την επόμενη μέρα ο γιός του αγρότη προσπάθησε να καβαλήσει ένα από τα άγρια άλογα μα έπεσε και έσπασε το πόδι του. Γι άλλη μια φορά οι γείτονες ήρθαν να συμπαρασταθούν.
-Τι ατυχία...
είπαν πάλι με συμπάθεια.
-Ίσως...
απάντησε ο αγρότης.
Την επόμενη μέρα στρατιωτικοί ήρθαν στο χωριό και επιστράτευσαν όλους τους νέους, εκτός από τον γιό του αγρότη, επειδή είχε σπασμένο πόδι.
-Τι καλή τύχη,
θαύμασαν οι γείτονες.
-Ίσως...
Ξανά απάντησε ο αγρότης...

Ο Σοφός εξήγησε στο γείτονα του που τον ρώτησε τι σημαίνει Πύρρειος νίκη:
-Είναι η νίκη που συνεπάγεται όμως τεράστιες απώλειες. Νίκη που συνεπιφέρει και στον νικητή μεγάλη φθορά, έτσι ωστε να ισοδυναμεί με ήττα. Η φράση προήλθε από την αιματηρή νίκη του Πύρρου εναντίον των Ρωμαίων στην Ηράκλεια της Ιταλίας το 280 π.Χ

Η παρούσα στιγμή
Ένας πολεμιστής αιχμαλωτίστηκε από τους εχθρούς του και φυλακίστηκε. Εκείνη τη νύχτα, δε μπορούσε να κοιμηθεί, φοβούμενος ότι την επόμενη μέρα ίσως να τον ανακρίνουν, να τον βασανίσουν και τελικά να τον εκτελέσουν. Μα, εκείνη τη στιγμή θυμήθηκε τα λόγια του Σοφου ανθρωπου που του ειχε πει:
-Το αύριο δεν είναι πραγματικό. Είναι μια ψευδαίσθηση. Η μόνη πραγματικότητα είναι το τώρα.
Θυμούμενος αυτά τα λόγια, γαλήνεψε και κοιμήθηκε.

Είπε ο σοφός Σοφός:
Αυτός που έχει έπαρση, εγωισμό και περισσότερη απο ότι πρεπει υπερηφάνεια για την διάνοιά του, μοιάζει με τον φυλακισμένο που είναι υπερήφανος που έχει μεγάλο κελί.

Υπάρχει Θεός- Υπάρχει Θεός; ρώτησε ο Σοφός κάποιους νεαρούς.
- Ναι, φωνάξανε όλοι οι νεαροί.
-Λάθος απάντηση, είπε ο Σοφός.
- Όχι, ξαναφωνάξανε οι νεαροί.
- Ξανά λάθος απάντηση, είπε ο Σοφός.
-Τότε ποια είναι η απάντηση, ρωτήσανε με απορία οι νεαροί.
-Απάντηση δεν υπάρχει.
- Γιατί;
-Διότι δεν υπάρχει ερώτηση. Δεν ξέρουμε τίποτα για τον Θεό, είναι εκτός ορίων της κατανόησής μας. Πώς μπορούμε να ρωτάμε για Αυτόν.
Συμπέρασμα: Υπάρχει Θεός, αλλά είναι άγνωστος.

Αυθαίρετα συμπεράσματαΟ Σοφός είπε στον νεαρό την ιστορία για έναν βασιλιά που περνούσε με την συνοδεία του του μέσα από μια μικρή πολιτεία και πρόσεξε τα αποτελέσματα μιας εντυπωσιακά εύστοχης σκοποβολής. Ζωγραφισμένοι πάνω στα δέντρα, φράχτες και τοίχους, ήταν στόχοι - κύκλοι που έδειχναν πως χτυπήθηκαν ακριβώς στο κέντρο. Ο βασιλιάς διέταξε να φέρουν κοντά του τον σκοπευτή. Ήταν ένα δεκάχρονο αγόρι.
-Αδύνατον! φώναξε ο βασιλιάς, Πώς το κατάφερες;
-Πολύ απλά, απάντησε το παιδί, πρώτα ρίχνω και μετά ζωγραφίζω τους κύκλους.
Ύστερα ο Σοφός συμπλήρωσε: 
-Εσύ δεν ακούς για να γνωρίζεις κάτι καινούριο, αλλά για να βρεις επιβεβαίωση στις σκέψεις σου. Εσύ λογομαχείς όχι για να βρεις την αλήθεια, αλλά για να υπερασπίζεις τις πεποιθήσεις σου.
-Το ίδιο όπως κάνει το παιδί με τους στόχους, και εσύ πρώτα βγάζεις αυθαίρετα συμπεράσματα και μετά ανεγείρεις γύρο τους το τελικό αποτελεσμα. Ακριβώς έτσι δημιούργησες την ιδεολογία σου και τη θρησκεία σου.

Φιλόσοφος.
Ένας ονομαστός επιστήμονας και στοχαστής φίλος του Σοφού, ήταν πλήρης αδιάφορος για τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ των σημαντικών και ασήμαντων ανθρώπων. Με όλους που τον επισκέπτονταν η συμπεριφορά του ήταν ίδια, απλή και ανιδιοτελής. Αυτό έφερνε σε σκέψεις τον Σοφό άνθρωπο  που ήξερε ότι ο φίλος του κάνει κακό στον εαυτό του αγνοώντας μερικούς ανθρώπους που θα μπορούσαν να τον βοηθήσουν στην απόκτηση υλικών αγαθών και υψηλού πόστου.
- Τελικά τίποτα καλό δεν πρόκειται να γίνει με σένα, είπε στο φίλο του, θα μείνεις φιλόσοφος όλη σου τη ζωή.
- Και τι είναι φιλόσοφος κατά τη γνώμη σου, με περιέργεια ρώτησε ο φίλος τον Σοφό.
- Φιλόσοφος είναι ένας βλάκας ο οποίος προσπαθεί όλη τη ζωή του για να μιλάνε για αυτόν μετά το θάνατό του.

Όχι νεκρός ακόμα
Κάποιος ρώτησε το Σοφό άνθρωπο,
-τι συμβαίνει σ’ ένα σοφό άνθρωπο, μετά θάνατον;
-Πως να ξέρω;
αποκρίθηκε ο Σοφός.
-Επειδή είσαι σοφός,
απάντησε ο άλλος.
-Αλλά όχι νεκρός Σοφός ακόμα,
αποκρίθηκε ο Σοφός.

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Βουλής και η προδοσία.
Ρώτησε ένας το Σοφό να του πει τη γνώμη του και αν ονομάζεται αποστασία και προδοσία η στάση του Βουλευτή Ζαχαρία Κουλία σε σχέση με τη ψήφο του που αντί στο κόμμα του για την εκλογή προέδρου της βουλής, την έδωσε σε άλλο κόμμα που είχε αποτελεσμα να εκλεγεί ο άλλος.
-Στην Κύπροόταν κάποιος έρχεται στο δικό μας κόμμα από άλλο κόμμα τον ονομάζουμε Πατριώτη, όταν φεύγει από το κόμμα μας, τον ονομάζουμε προδότη, του λέει.

Η εσωτερική δύναμη και η αγάπη για τη μοναχικότητα.
Ένας  πρόεδρος μιλούσε με τον Σ οφό:
- Τι είναι το φως του ανθρώπου;
- Ο ήλιος, βασιλιά μου, απάντησε ο Σοφός.
- Μετά τη δύσει του ηλίου, τι είναι το φως για τον άνθρωπο;
- Το φεγγάρι.
- Όταν δύει ο ήλιος και σβήνει το φεγγάρι, τότε;
- Τότε η φλόγα είναι το φως.
- Αν δύει ο ήλιος, και σβήνει το φεγγάρι και η φλόγα, τότε τι είναι το φως;
- Η ομιλία. Ο άνθρωπος, πάει εκεί που ακούγεται φωνή, αν και εκεί δεν μπορεί να δει ούτε το δικό του χέρι.
- Αν όμως βασίλεψε ο ήλιος, έσβησε το φεγγάρι και η φλόγα, σταμάτησε η ομιλία, τότε τι αποτελεί φως για τον άνθρωπο; Τι μείνει για τον άνθρωπο μέσα σε απόλυτο σκοτάδι και απόλυτη σιγή, όταν μείνει με τον εαυτό του;
- Τότε το μοναδικό στήριγμα φως και πηγή ζωής για τον άνθρωπο είναι η εσωτερική δύναμη, η ικανότητα να μη φοβάται τη μοναξιά. Ο πιο δυνατός άνθρωπος είναι εκείνος που αγαπάει τη μοναχικότητα.

Οι άνθρωποι είναι φτιαγμένοι από χώμα.
Ήταν ένας ασήμαντος άνθρωπος πολύ λυπημένος και μονολογούσε.
-πόσο δυστυχισμένος είμαι, άλλοι άνθρωποι είναι τόσο μεγάλοι και τρανοί, έχουν μεγάλες θέσεις  και εγώ είμαι τόσο μικρός και ασήμαντος,  γιατί να είναι η ζωή τόσο σκληρή;
Ο Σοφός που βρισκόταν εκεί κοντά, τον άκουσε και αποφάσισε να του απαντήσει,
-Τα λες αυτά διότι δεν έχεις κατανοήσει την πραγματική σου φύση. Νομίζεις ότι είσαι ένας άνθρωπος και νομίζεις ότι είσαι μικρός και ασήμαντος, ενώ στην πραγματικότητα δεν είσαι τίποτα από τα δύο»
Ξαφνιασμένος ο ανθρωπάκος όλο απορία ερωτά,
-Πως; Δεν είμαι άνθρωπος; Μα δεν βλέπεις; Περπατώ, μιλώ, συμπεριφέρομαι σαν άνθρωπος, είμαι άνθρωπος.
Με ηρεμία ο Σοφός αποκρίνεται,
-Αυτό που αποκαλείς άνθρωπο δεν είναι τίποτε άλλο από μια προσωρινή μορφή σου. Στην πραγματικότητα, δεν είσαι τίποτε άλλο παρά χώμα. Όταν κατανοήσεις την βάση της φύσης σου, θα απαλλαχτείς από την μιζέρια σου και θα δεις ότι εγώ είμαι εσύ, εσύ είσαι εγώ, και οι δύο είμαστε κομμάτι του ιδίου Όλου.

Ο Σοφός και ο σοφός άνθρωπος.
Μια μέρα, ο Σοφός περπατούσε με ένα σοφό άνθρωπο και έκαναν βόλτα δίπλα σε μια λίμνη.
-Κοίτα πως διασκεδάζουν τα ψάρια, λέει ο Σοφός,
-Δεν είσαι ψάρι για να ξέρεις αν διασκεδάζουν τα ψάρια, απαντάει ο σοφός φίλος του.
Και εσύ δεν είσαι εγώ για να ξέρεις ότι εγώ δεν ξέρω ότι το διασκεδάζουν, του απαντάει ο Σοφός.

Το δώρο των προσβολών ( Όταν κάποιος προσβάλλει κάποιον, οι προσβολές γυρίζουν σε αυτόν)
Κάποτε ο Σοφός ήταν εκλελεγμένος πρόεδρος. Μια φορά όταν είχε εκλογές, ένας μορφωμένος νέος με πολλά πτυχία αποφάσισε να τον καλέσει σε αναμέτρηση στην τηλεόραση και να νικήσει τον Σοφό που δεν είχε πτυχία και έτσι να κερδίσει τη συμπάθεια και την ψήφο των πολιτών. Μαζί με την καταπληχτική του ρητορική, είχε το ταλέντο να εντοπίζει τις αδυναμίες του αντιπάλου του. Περίμενε πάντα τον αντίπαλο να μιλήσει πρώτος αποκαλύπτοντας έτσι τα αδύνατα του σημεία, και μετά του επιτιθότανε ανελέητα και με τον τρομερό λόγο που είχε, κανείς δεν μπορούσε να αντέξει μαζί του. Δέχτηκε ο πρόεδρος την πρόκληση, και βγήκανε ενώπιον των πολιτών για ένα ντιπειτ. Καθώς πήραν τις θέσεις τους, ο νεαρός πολιτικός άρχισε να προκαλεί και να προσβάλλει βάναυσα τον Σοφό, λέγοντας του συνέχεια για τα πολλά σκάνδαλα που πέτυχε στη διακυβέρνηση του. Ο Σοφός παρέμενε ατάραχος και ακίνητος για πολλές ώρες να τον ακούει αφήνοντας τον να εκτίθεται ο ίδιος, μέχρι που τελικά ο νεαρός πολιτικάντης εξουθενώθηκε και αναγνωρίζοντας την ήττα του, αποχώρησε. Όταν ο δημοσιογράφος ρώτησε το Σοφό πως άντεξε τόσες προσβολές, αυτός απάντησε,
-Εάν κάποιος σου προσφέρει ένα δώρο, κι εσύ αρνηθείς να το δεχτείς, σε ποιόν ανήκει το δώρο;

Κυνηγώντας δύο και τρείς λαγούς ταυτόχρονα.
Ήταν ένας που εξελέγη σαν Κοινοτικός Σύμβουλος, ύστερα εξελέγη σε ακόμα μια θέση, και σκέφτηκε να διεκδικήσει και τρίτη θέση. Επισκέφτηκε το Σοφό και ζήτησε τη γνώμη του.
-Θα ήθελα να αποχτήσω ακόμα μια θέση αφού δεν ικανοποιούμε με αυτές που έχω, και ο κόσμος με ψηφίζει, του λέει
Ο Σοφός του αποκρίνεται,- ο κυνηγός που κυνηγά δύο λαγούς ταυτοχρόνως τελικά δεν θα πιάσει κανέναν, πόσο μάλλον να κυνηγά τρείς.

Η αλήθεια.
Μία ομάδα αναζητητών της Αλήθειας, επισκέφτηκε το Σοφό  για να ακούσει τη διδασκαλία του.
-Αν θέλετε να μάθετε για την Αλήθεια, θα πρέπει να το πληρώσετε ακριβά. Τους λέει εκείνος,
-Και γιατί θα πρέπει να πληρώσουμε ακριβά για να μάθουμε κάτι σαν την Αλήθεια, τον ρώτησαν.
-Δεν έχετε προσέξει ότι η σπανιότητα ενός πράγματος είναι που καθορίζει την τιμή του; Τους απαντάει εκείνος.

Θα μπορούσε να είχε συμβεί κάτι χειρότερο.
Ο Σοφός εκνεύριζε συνεχώς τους φίλους του με την αιώνια αισιοδοξία του. Όσο άσχημη κι αν ήταν μια κατάσταση, εκείνος έλεγε πάντοτε,
-Θα μπορούσε να είχε συμβεί κάτι χειρότερο.
Για να τον θεραπεύσουν από αυτή του την ενοχλητική συνήθεια οι φίλοι του αποφάσισαν να του στήσουν μια κατάσταση τόσο μαύρη, τόσο ζοφερή, που να μην μπορούσε  να βρει καμία ελπίδα σ' αυτήν. Μια μέρα ένας απ' αυτούς τον πλησίασε και του είπε,
- Άκουσες τι συνέβη στο φίλο μας το Γιώργο; Χθες βράδυ, πήγε στο σπίτι του, βρήκε τη γυναίκα του στο κρεβάτι με έναν άλλο άντρα, τους σκότωσε και τους δύο κι ύστερα αυτοκτόνησε.
-Τρομερό, θα μπορούσε όμως να είχε συμβεί κάτι χειρότερο, απάντησε ο Σοφός
-Μα τι θα μπορούσε να είχε συμβεί, που να ήταν χειρότερο; Μένουν απορημένοι οι φίλοι του.
-Αν είχε συμβεί αυτό προχθές, τώρα θα μπορούσα να είμαι εγώ ο σκοτωμένος. Τους απαντάει εκείνος.

Το μικρό σπίτι.
Ένας φτωχός οικογενειάρχης, που ζούσε με την πολυμελή οικογένειά του σε ένα δωμάτιο που νοίκιαζε από τον Σοφό, πήγε  και του ζήτησε ένα πιο μεγάλο σπίτι για να ανασάνει λίγο η ταλαιπωρημένη οικογένειά του.
-Αγαπητέ μου, θέλουμε ένα μεγαλύτερο σπίτι, δεν μπορούμε να ζούμε η γυναίκα μου εγώ, και τα τόσα παιδιά μας σ΄ένα δωμάτιο, έκλαψε ο δύσμοιρος άνθρωπος.
Ο Σοφός τον ρώτησε αν έχει όρνιθες στην αυλή του και όταν αυτός απάντησε θετικά, του είπε,
-Τότε απόψε βάλε και τις όρνιθες μαζί σας.
Τις βάζει ο άνθρωπος και πάει το επόμενο πρωί για να του πει ότι είναι χειρότερα.
Ο Σοφός τον ρωτάει αν έχει κι άλλα ζώα, και όταν ο φτωχός του λέει ότι έχει ένα σκύλο και ένα γάτο, του απάντησε να βάλει και αυτά μαζί στην κάμαρη.
Τα βάζει ο καημένος και πάει ξανά το επόμενο πρωί για να κλάψει απαρηγόρητος.
Ο Σοφός τον ρωτάει και πάλι, μήπως έχει και γάιδαρο στην αυλή, και όταν παίρνει καταφατική απάντηση του λέει,
-Απόψε βάλε και αυτόν και έλα αύριο.
Την επόμενη πάει απαρηγόρητος. Τότε ο Σοφός του λέει,
-Απόψε βγάλε το γάιδαρο έξω και έλα αύριο.
Την επομένη ο άνθρωπος πάει χαρούμενος και του λέει:
-Ευχαριστούμε καλέ μου άνθρωπε, είμαστε λίγο καλύτερα.
-Απόψε βγάλε λοιπόν, και τις όρνιθες, αύριο το σκύλο και μεθαύριο τη γάτα.
Έτσι κάνει ο άνθρωπος και πάει χαζοχαρούμενος στον Σοφό και τον ευχαριστεί θερμά για τη βοήθειά του και του λέει:
-Να 'σαι καλά Σοφέ μου άνθρωπε, τώρα ανασάναμε, σε ευχαριστούμε πολύ, πολύχρονος να 'σαι!

Ο πλούσιος και ο σοφός.
Κάποτε, κάποιος αποφάσισε να μάθει από έναν σοφό, πόση αξία έχουν τα χρήματα στη ζωή. Φόρτωσε το άλογό του με προμήθειες πολλές και έφυγε να πάει να τον βρει. Ρωτώντας του είπαν πως θα τον βρει στη μέση μιας μεγάλης ερήμου. Αφήνει ενέχυρο το άλογό του, νοικιάζει μια καμήλα και ξεκινά το μακρύ ταξίδι των 7 ημερών για να βρει τον σοφό. Όταν βρήκε τον ερημίτη σε μια απομακρυσμένη όαση, τον ρώτησε αμέσως το ερώτημά του, χωρίς καν να του πει καλημέρα.
- Γέροντα, πες μου, πόσο αξίζουν τα λεφτά στη ζωή του ανθρώπου;
Ατάραχος από την ξαφνική επίσκεψη ο γέροντας, του απάντησε σχεδιάζοντας εφτά μηδενικά με το δάχτυλό του στην άμμο.
- Το πρώτο μηδενικό είναι το σπίτι σου. Έχεις ωραίο και μεγάλο σπίτι; τον ρωτά.
- Έχω, απάντησε ο ταξιδιώτης.
- Ας τα κάνουμε οχτώ τα μηδενικά απάντησε ο γέροντας και σχεδίασε ένα ακόμη.
- Το δεύτερο μηδενικό είναι η γυναίκα και το τρίτο τα παιδιά. Έχεις γυναίκα; Παιδιά; Είναι ωραία και καλή η γυναίκα σου; Είναι φρόνιμα τα παιδιά σου;
- Ναι γέροντα, και ωραία γυναίκα έχω και καλή είναι και φρόνιμα παιδιά έχω, ξαναπάντησε ο ταξιδιώτης.
- Ας προσθέσουμε τότε άλλα τρία μηδενικά είπε ο γέροντας και τα σχεδίασε και αυτά στην άμμο.
- Τα άλλα τέσσερα μηδενικά είναι τα κτήματά σου, οι καμήλες σου, τα άλογά σου και οι δουλειές σου. Έχεις πολλά κτήματα, άλογα, καμήλες και οι δουλειές σου πάνε καλά;
- Ναι, γέροντα, πολλά κτήματα, πολλές καμήλες, πολλά άλογα και οι δουλειές πάνε καλύτερα από ποτέ.
- Ας προσθέσουμε τότε άλλα τέσσερα μηδενικά.
Ο σοφός σχημάτισε μπροστά από τα μηδενικά έναν άσο.
- Ο άσος είναι η υγεία σου. Από υγεία πως πας; Ρωτά ο σοφός.
- Γέροντα, είμαι πολύ άρρωστος και κανένας γιατρός δε μπορεί να με κάνει καλά, απάντησε ο ταξιδιώτης.
Ο γέρο-σοφός έσβησε τον άσο που μόλις είχε σχηματίσει στην άμμο και του απάντησε :
- Αυτή την αξία έχουν τα λεφτά σου. Τη μηδενική.